W marcu br. zostały osiągnięte dwa istotne etapy w projekcie morskiej farmy wiatrowej BC-Wind rozwijanej przez Ocean Winds w polskiej części Bałtyku. Kampania badań dna morskiego w lokalizacji BC-Wind oraz korytarza kabli eksportowych została zakończona po prawie 12 miesiącach intensywnej pracy. Dodatkowo, na koniec miesiąca zakończyła się kampania badań geofizycznych i geotechnicznych nearshore, trwająca niecałe 9 miesięcy.
Equinor i Polenergia złożyły wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Bałtyk I, która jest przygotowywana do udziału w aukcji w 2025 roku. Bałtyk I to projekt największej farmy wiatrowej na Morzu Bałtyckim i jednocześnie najbardziej zaawansowany projekt tzw. drugiej fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. – Przy realizacji farmy wiatrowej Bałtyk I skorzystamy z najlepszych rozwiązań wypracowanych przy budowie wcześniejszych projektów, Bałtyk II i Bałtyk III.
LOTOS Petrobaltic SA, spółka z Grupy ORLEN, podpisała kontrakt na budowę statku Crew Transfer Vessel (CTV) StratCat 27. Umowa została zawarta ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, która specjalizuje się w budowie statków dla przemysłu offshore. Odbiór jednostki planowany jest latem bieżącego roku, z dostawą do Europy na początku września 2024.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za gospodarkę morską, wodną i żeglugę śródlądową, w rozmowie z Mateuszem Kowalewskim, wydawcą portalu GospodarkaMorska.pl opowiada o największych szansach i wyzwaniach dla sektora morskiego w najbliższych latach oraz roli resortu we wspieraniu branży morskiej.
Wojewoda Pomorski wydał decyzję w sprawie lokalizacji inwestycji w zakresie zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy dla morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II, należącej do RWE. Decyzja obejmuje budowę lądowej stacji elektroenergetycznej wraz z infrastrukturą techniczną, traktami światłowodowymi oraz przyłączem do stacji Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE).
Hellenic Cables, grecki producent kabli należący do belgijskiego holdingu Cenergy Holdings, otrzymał kontrakt na dostawę kabli inter-array dla morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III, rozwijanych w Polsce przez konsorcjum Equinor i Polenergii.
Podczas sonarowego badania dna morskiego u wybrzeży Litwy odkryto nieznany wcześniej wrak statku.
RWE rozwija swoją pierwszą morską farmę wiatrową u wybrzeży Polski. Spółka uzyskała prawomocną decyzję środowiskową dla budowy infrastruktury przyłączeniowej. Projekt o planowanej mocy zainstalowanej 350 megawatów jest zlokalizowany w środkowej części polskiego Morza Bałtyckiego. Zaprojektowana infrastruktura przyłączeniowa umożliwi RWE wyprowadzenie energii wyprodukowanej przez turbiny farmy wiatrowej na morzu do sieci przesyłowej na lądzie. Uprawomocniona decyzja środowiskowa została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony
Firma Seaway7 poinformowała, że podpisała kontrakt z Equinor i Polenergią na podmorskie kable na potrzeby morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III.
Rząd fiński udzielił pozwoleń na badania lokalizacyjne dla dwóch nowych akwenów projektowych Ilmatar Offshore, Bothnia i Bothnia West. W fińskiej wyłącznej strefie ekonomicznej powstaną morskie farmy wiatrowe. Ilmatar Offshore wyznaczył dwa nowe obszary odpowiednie dla wykorzystania energetyki wiatrowej w fińskiej strefie ekonomicznej. Akweny na które zainstalowane zostaną MFW Bothnia i Bothnia West i znajdują się na środku Zatoki Botnickiej, około 100 kilometrów od zachodniego wybrzeża Finlandii.
Nadir i Zenit - nowe Omegi w barwach Politechniki Morskiej w Szczecinie ochrzczone
Kolejne ataki Huti na żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Noc Muzeów 2024 w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna otworzyła drzwi do świata innowacji
Powtórki z historii, czyli o szkodach i niebezpieczeństwach na morzach i oceanach świata. Raport wypadków i zdarzeń morskich – kwiecień 2024 r.